Si agredissin algú davant nostre i no féssim res per evitar-ho ens convertiríem directament en còmplices de l’acte de violència. Perquè reforçaríem el poder de l’agressor. Ho diu i ho subratlla ben clar el programa (revolucionari) que a les escoles finlandeses planta cara al bullying: l’anomenat KiVA (que neix de les paraules Kiusaamista Vastaan, en català: contra l’assetjament escolar).


Descobrim en 14 punts i en un vídeo perquè aquesta eina té l’eficàcia que té. Les il·lustracions que ens acompanyen són de la sèrie Protagonistes de Gemma París.

Il·lustració: Gemma París


1. Va néixer d’un compromís tenaç entre la comunitat educativa i el govern finlandès per tallar d’arrel el problema. Se’n van fer càrrec un grup d’investigadors de la Universitat de Turku, que duia 25 anys estudiant les relacions entre els nens. El 2007 arrencava el programa KiVa, finançat pel govern i dissenyat per aquest equip.

2. “El projecte va començar a introduir-se de forma aleatoria a les escoles de Finlàndia”, explica Christina Salmivalli, professora de psicologia i una de les inventores del programa. “Anys després els resultats d’un estudi per veure quina incidència tenia aquest mètode en els alumnes van ser sorprenents. Hi havien participat 234 centres del país i 30.000 estudiants d’entre 7 i 15 anys. KiVa havia aconseguit reduir tots els tipus d’assetjaments en un 79% de les escoles”.

3. Ella mateixa explica el rerefons d’aquest projecte: “KiVa intenta canviar les normes que regeixen el grup: hi ha els altres, aquelles persones que no assetgen, que observen, que en són testimonis i riuen. A través d’aquesta comunicació no verbal transmeten el missatge que el que passa és divertit o està bé, encara que en el fons tinguin una opinió diferent. No s’ha de canviar l’actitud de la víctima, perquè sigui més extravertida o menys tímida, sinó influir en els testimonis. Si s’aconsegueix que no participin en l’assetjament, això farà canviar l’actitud de l’assetjador. L’objectiu és conscienciar de com d’important són les accions en grup i empatitzar, defensar i donar suport a la víctima.”

4. Els estudiants són instruïts als set, deu i tretze anys per identificar les diverses formes de bullying. Hi ha deu temaris i treballs que es realitzen durant el curs: s’ensenyen valors com l’empatia i el respecte. Els recursos que s’utilitzen són des de xerrades i videojocs fins a recursos per a mestres i llargmetratges.

5. “Vam detectar que molts nens no explicaven el seu cas. Així que vam afegir una bústia virtual. D’aquesta manera, poden denunciar si són víctimes o testimonis”, explica Christina Salmivalli.

6. A cada escola hi ha un equip KiVa integrat per tres adults que detecten i investiguen els casos d’assetjament escolar. Primer actuen com a filtres per saber si l’assetjament és puntual o continuat. Després parlen amb la víctima per ajudar-la i tranquil·litzar-la. Posteriorment es dirigeixen als assetjadors perquè siguin conscients de les seves accions i les canviïn, així com amb els testimonis.

7. KiVa estableix que els vigilants del pati facin servir armilles per augmentar la seva visibilitat i per recordar als alumnes que la seva feina és ser responsables de la seguretat de tots.

8. Aquest mètode redueix significativament l’assetjament escolar denunciat per la víctima i pels seus companys, a més de reduir-ne les represàlies.

9. Evita la violència verbal, física i el ciberassetjament.

10. Provoca efectes positius en l’apreciació de l’escola, la motivació acadèmica i el rendiment escolar.

11. Ha ajudat el 98% de les víctimes que van participar en reunions amb els equips de KiVa de l’escola a sentir que la seva situació millorava.

12. Facilita als alumnes el domini de les habilitats socials i la interiorització de principis que afavoreixen la convivència.

13. Augmenta el benestar escolar i la motivació per estudiar, al mateix temps que disminueix l’angoixa i les depressions. Provoca que els alumnes tinguin un impacte positiu en la percepció dels companys.

14. El KiVa s’ha convertit en una font d’inspiració no només a les escoles sinó com a forma de viure.

Il·lustració: Gemma París

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Anònim a febrer 07, 2017 | 16:59
    Anònim febrer 07, 2017 | 16:59
    A qui em puc dirigir per fer algun tipus de conferència, taller,... de Kiva en una escola de primària. Podria ser quelcom per Claustre i pares o quelcom per fer amb els alumnes de 5è i 6è? Gràcies malcover@bcn.cat
  2. Icona del comentari de: Anònim a febrer 07, 2017 | 23:56
    Anònim febrer 07, 2017 | 23:56
    Em semblen una eina exelent. Felicitats
  3. Icona del comentari de: Anònim a maig 14, 2017 | 07:44
    Anònim maig 14, 2017 | 07:44
    Estem vivint i veient assetjament a l'escola del nostres fills i no es prenen les mesures necessàries. Voldria es posessin es contacte amb mi si us plau per donar-me mes informació per tal de poder actuar. Tolerem actituds que no son tolerants. Yolanda Yolandamunoz73@gmail.com

Nou comentari

El piano

Comparteix

De mi

Som de carn i os i som esquerda
Comparteix

Paranoid Android

When I am king / You will be first against the wall
Comparteix

No ho puc fer per tu

Si ets bo per començar, també vull veure si ho acabes
Comparteix

Something

I don't want to leave her now/ You know I believe and how

Passadís

Equipo Crónica. Sense títol, 1972. Aquarel·la i guaix sobre teixit, 54 x 39 cm.
Comparteix

Tots van ser Picasso

Els Espais Volart exposen la col·lecció de 400 tapets decorats per artistes i escriptors en solidaritat amb el pintor
Comparteix

La Venus de Botticelli

14 obres d'un dels artistes més reconeguts del primer Renaixement
Comparteix

La soledat segons Hopper

14 obres de l'artista més representatiu de la pintura estatudinenca del segle XX
Comparteix

Soc infermer i només tinc dues mans

14 il·lustracions sobre la rutina del personal sanitari

Comparteix