La pintura descoberta de Lola Anglada

Mostrem la troballa i us oferim un recorregut per 14 de les obres més emblemàtiques de l'artista

"Dona amb llimones", Lola Anglada
"Dona amb llimones", Lola Anglada

Dona amb llimones és el títol amb què s'ha batejat la troballa de Lola Anglada (Barcelona, 28 d'octubre de 1892 - Tiana, 12 de setembre de 1984). La descoberta va tenir lloc al Fons Historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Era l'any 2021 i, mentre restauraven Noies a la vinya, que havia de ser cedida al Vinseum, Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, van veure que hi havia una segona pintura. L'obra mostra una dona de cabells negres, vestida amb un llarg vestit lila i davantal blanc, que sosté diverses llimones. L’escena transcorre en un pati enjardinat amb llimoneres, flors rosades i testos blaus. Malgrat no estar signada ni acabada del tot, destaca per un estil, temàtica i paleta cromàtica clarament vinculats a Lola Anglada. De fet, per confirmar-ne l'autoria, la Diputació de Barcelona va encarregar dos estudis: un d'estilístic, a càrrec de Montserrat Castillo, historiadora i crítica d'art, especialista reconeguda en l'obra d'Anglada, i un d'analític, dut a terme per Núria Guasch, restauradora del Grup de Recerca en Conservació-Restauració del Patrimoni de la Universitat de Barcelona. L'estudi va incloure l'anàlisi de materials i pigments, comparant-los amb els de l'obra Mare i nena a la vinya, també del fons de la Diputació de Barcelona. Us l'ensenyem i us oferim una selecció d'obres emblemàtiques de Lola Anglada, escollides per les tècniques de l’Oficina de Patrimoni Cultural.

1. Enterrament, 1910.
Descripció: paisatge rural, amb una comitiva de persones de dol. Al fons, el mossèn i el taüt dirigint-se cap al cementiri.

1976 Enterrament
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

2. La Conxita recolzada a la taula, 1910.
Retrat de la Conxita, una nena asseguda en una cadira i recolzada a una taula. Porta els cabells llargs, un llaç al cap i un vestit llarg.

1151 La Conxita recolzada a la taula
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

3. Casament a Betlem, 1910.
Descripció: façana de l'església de Betlem de Barcelona, situada a la cantonada carrer del Carme amb Les Rambles. Casament, sortida dels nuvis en direcció a un cotxe de cavalls.

1997 Casament a Betlem
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

4. La Pepa, 1918 - 1918.
Descripció: la Pepa, una dona asseguda sobre un banc i inclinada sobre el respatller. Al fons, un arbre.

1996LA
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

5. Jo. Lola Anglada, 1924.
Descripció: autoretrat de Lola Anglada amb el cabell curt i arrissat.

1221LA
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

6. El ram, 1925.
Descripció: dues noies, de cabells foscos i amb monyo, assegudes l'una al costat de l'altra. Són les germanes de la Lola Anglada: la Conxita i l'Angelina. Una porta un ram de fulles. A darrere, dues atzavares. Al fons, els camps, la masia i el mar.

2285 el ram
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

7.Gabi, 1925 - 1949.
Descripció: una dona d'esquena, amb capa i boina, carrega una nina als braços. Al fons hi ha un estany, arbres i edificis.

2665 Gaby
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

8. Exposició presos polítics, 1930.
Descripció: un ocell surt volant d'una gàbia amb la porta oberta. 

291 Exposició presos polítics
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

9. A la foire, 1930.
Descripció: camerino d'artistes de circ. En primer pla, dues dones assegudes conversen. A darrere, un pallasso a darrere una cortina conversa amb un altre pallasso d'esquena i un home de circ.

1092 A la foire
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

10. Afusellament d'una mare amb els seus fills, 1932.
Descripció: interior d'una cel·la amb una finestra amb barrots al fons. Afusellament d'una mare amb els seus tres fills. La dona porta els ulls tapats i les mans lligades a l'esquena, té els seus fills a la falda i es troba recolzada a la paret. A la paret, l'ombra dels botxins i els fusells.

2201LA
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

11. Plaça del Pi, 1764 (1932).
Descripció: desfilada de carros a la plaça del Pi, l'any 1764. Grup de gent observant la desfilada. 

2042 Plaça del Pi
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

12. Cap al front, 1936. 
Descripció: a la part superior hi ha una dona i un home sense samarreta i amb fusell. Al costat, un grup de dones sobre una tribuna amb cinturó de bales i fusell. Al centre, el bust d'un home. A la part inferior, dos homes dempeus i un grup d'homes amb un cavall, un d'ells beu sang de la pota de l'animal.

2086LA
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

13. George Sand i Chopin a Valldemosa, 1953.
Descripció: jardí d'una casa amb arbres i plantes a Valldemosa, Mallorca. Al centre, un home i una dona, George Sand i Chopin, passegen agafats del braç.

Lola Anglada
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada

14. Mariners, 1972. 
Descripció: platja de Sitges. A la sorra, un nen i una nena juguen, i els mariners descansen entre barques. Al fons, hi ha gavines volant i l'Església de la Punta de Sitges.

2108LA
Fons historicoartístic de la Diputació de Barcelona. Fons Lola Anglada
Data de publicació: 14 de juliol de 2025
Última modificació: 14 de juliol de 2025
Subscriu-te al nostre butlletí
Subscriu-te al butlletí de Catorze i estigues al dia de les últimes novetats
Subscriu-t’hi
Subscriu-t’hi
Dona suport a Catorze
Catorze és una plataforma de creació i difusió cultural, en positiu i en català. Si t'agrada el que fem, ajuda'ns a continuar.
Dona suport a Catorze