Després d'haver triomfat en el fotoperiodisme als anys 50 i 60 per a l'Agència Magnum, el croat resident a París, Frank Horvat, es va reinventar i va tenir el seu moment d'èxit com a fotògraf de moda amb la picardia d'aplicar-hi les tècniques del fotoperiodisme, però se'n va cansar i va iniciar una tercera etapa. Li va arribar l'hora de fer el que li vingués de gust sense estar pendent dels encàrrecs i encara és així com viu a París.

Foto de Frank Horvat de l'obra «Étude pour la Méditerranée» (1902) d'Aristides Maillol.

Foto de Frank Horvat de l'obra «Étude pour la grande femme assise II» (1920) d'Aristides Maillol.
Per això Horvat es va endur aquestes terracotes al seu estudi i es va estar dos anys fotografiant-les. Havia de conviure-hi, mirar-les i remirar-les, amb llum i sense, ara aquí, ara allà, per treure'ls el màxim partit. "La terracota –ens il·lustra Susanna– és l'obra més preciosa, íntima i fràgil de Maillol. És on en podem veure les seves intencions subversives. Moltes d'elles estan a l'origen de les seves obres monumentals. El seu procés de recerca comença amb la terracota".

Foto de Frank Horvat de l'obra «Léda II» (1900) d'Aristides Maillol.
Àlex Susanna també és el comissari de Rodin-Maillol. Face à face, l'exposició que es pot visitar fins al 3 de novembre al Museu Hyacinthe Rigaud, a Perpinyà. "Si aquella és una exposició simfònica, aquesta és una exposició de música de cambra", ens comenta. En totes dues hi podem comprovar una recerca de les formes que va començar al tombant del segle passat i ens continuen inspirant en el present.
Maillol Horvat
Fins al 15 de desembre del 2019.
És una proposta expositiva, comissariada per Àlex Susanna, que inclou dues exposicions en una. D’una banda, la mostra presenta el món de les terracotes de l’escultor, pintor i gravador català Aristides Maillol (Banyuls-sur-Mer, 1861-1944), un autèntic laboratori de formes on es desplega el seu imaginari, des de les primerenques obres de 1899 fins a les més tardanes de 1937. De l’altra, l’exposició presenta les fotografies que Frank Horvat (Abbazia, 1928) va fer de les terracotes de Maillol, amb les quals ens proposa una lectura circular de cadascuna d’elles.

Foto de Frank Horvat de l'obra «La nuit I» (1902) d'Aristides Maillol.