Mostrant la mostra

Joaquim Capdevila, el joier que fa art

14 joies exposades al Museu del Disseny en homenatge a una gran figura d'aquest ofici

| 16/10/2019 a les 00:03h
Especial: Mostrant la mostra
Arxivat a: Passadís, Joaquim Capdevila, joia, Museu del Disseny, Mostrant la mostra
Imatge il·lustrativa
Les joies poden ser una forma d'expressar-se artísticament? El més fàcil seria mostrar-se escèptic davant d'aquesta pregunta. Ara bé: les joies d'art de Joaquim Capdevila (Barcelona, 1944), que poden veure's en la nova retrospectiva que li dedica el Museu del Disseny de Barcelona, demostren el contrari. Considerat una figura clau de la Nova joia a Catalunya, aquest creador, que ara celebra el seu seixantè aniversari com a joier i orfebre, va més enllà de la joieria tradicional i, tant utilitzant metalls preciosos com d'altres menys convencionals –com el plàstic, la pell o les pedres–, fusiona pintura i escultura en obres en què abunden les reflexions crítiques i les experiències viscudes.

Precisament la primera exposició individual de joieria d'autor que Barcelona va acollir, el 1970, va presentar l'obra de Capdevila; el seu títol era 44 variacions sobre una forma seriada i ja deixava palès que les joies d'aquest autor havien emprès un camí sense retorn de la pura ornamentació a l'art. Des d'aleshores, no és estrany trobar les seves creacions en col·leccions i exposicions de museus especialitzats en joieria contemporània d'arreu del món. Ell mateix és l'autor de la Creu de Sant Jordi (1982). Mostrem, en un recorregut cronològic, algunes de les peces que, fins al 17 de novembre, podem visitar a l'exposició.


1963-1969.
Trobant la veu pròpia, ja amb plata i materials poc corrents.

1.
 Collar (1963).
Plata, plàstic i ceràmica.


2. Fermall (1969).
Plata, ceràmica i perla.


1970-1979.
La primera exposició individual i les reflexions sobre disseny industrial i joies


3. Fermall (1970).
Col·lecció 44 variacions sobre una forma seriada.
Plata, vidre i pintura acrílica.


4. Fermall (1975-1978).
Col·lecció Buscant la llum.
Plata, or i pintura acrílica.

1980-1989.
Entre la pintura i l'orfebreria.

5.
 Fermall (1984).
Col·lecció Cel.
Plata, or i pintura acrílica.


6. Fermall (1987-1988).
Col·lecció Suite Praga.
Plata, coure i pintura acrílica.


1990-1999.
Reflexions sobre l'experiència vital i la joia com a acompanyant de la literatura

7.
 Fermall (1994).
Col·lecció Cel.
Plata i or.


8. Fermall (1977).
Col·lecció Els arbres de la memòria.
Or, laca urushi i closca d'ou.


9. Fermall (1997).
Col·lecció Els arbres de la memòria.
Or i laca urushi.


10. Fermall (1997).
Col·lecció Els arbres de la memòria.
Or i laca urushi.


2000-2009.
Passat, present, futur.

11.
 Penjoll (2000).
Col·lecció Retrobar el futur.
Plata, or i pedres de riu.


12. Fermall (2009).
Col·lecció Camins interiors.
Plata, or, laca urushi i pintura acrílica.

2010-2019.
Introspecció.

13.
 Fermall (2011).
Col·lecció Condició angèlica.
Plata, fusta i pintura acrílica.


14. Penjoll (2016).
Or i pintura acrílica.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Imatge il·lustrativa
Una exposició explora la relació entre els modernistes i un dels seus temes preferits: les flors
Imatge il·lustrativa
Una visita guiada permet descobrir els secrets de l'edifici d'Antoni Gaudí
Imatge il·lustrativa
El Museu Picasso organitza la lectura contínua de «Liberté!», un poema de l'amic del pintor
Imatge il·lustrativa
El fons de l'Arxiu de la Diputació permet conèixer la Barcelona de principis del segle XX
Imatge il·lustrativa
Un curtmetratge sobre l'amor secrets que van creixent
Imatge il·lustrativa
Un anunci nadalenc ens anima a tenir cura dels qui estimem
Imatge il·lustrativa
Revivim un capítol de la sèrie protagonitzada per la nena pèl-roja
Imatge il·lustrativa
Un anunci mostra la força amb què viuen, es tranformen i es mantenen algunes relacions